Game Maker & Chill #10 – Pliki .ini

Kod związany z ustawieniami jest już gotowy! Wszystko ładnie się eksportuje do plików .ini.

Następnym krokiem będzie stworzenie „in-game-menu”, ale to już będzie łatwiejsze.

A no właśnie. Skoro w tytule posta są „Pliki .ini” to wypada coś o nich opowiedzieć, c’nie? No więc, cytują ciocię Wikipedię:

.ini – rozszerzenie plików inicjalizacyjnych, zawierających dane konfiguracji danego programu (np. ustawienia kolorów) dla programów przeznaczonych do systemów Microsoft Windows.

Począwszy od Windows 95, w systemach operacyjnych firmy Microsoft, format INI został zastąpiony, ale nie całkowicie wyeliminowany przez bazę danych Rejestru. Ostatnio popularnym standardem zapisu konfiguracji, oraz innych rodzajów danych dla wielu aplikacji stał się format XML, jednak format INI nadal jest w użyciu. Pomimo że zostały spopularyzowane przez Windows, pliki INI mogą być używane w każdym systemie dzięki swojej elastyczności i prostocie. Pozwalają one na zapisanie konfiguracji programu, która może być później łatwo przetwarzana i modyfikowana zarówno przez program jak i człowieka z użyciem prostego edytora tekstowego. Zdarza się, że plikom INI nadaje się inne rozszerzenia jak np. „.cfg”, „.conf” lub standardowe rozszerzenie dla plików tekstowych w systemie Windows – „.txt”.

Czyli, po ludzku – pliki konfiguracyjne. Ciocia Wiki mówi też o ich strukturze:

  • Sekcje: Deklaracja sekcji zaczyna się znakiem ‚[‚, a kończy ‚]’ (w przykładzie powyżej są to „[section1]” i „[section2]”).
  • Parametry: Parametr tworzy klucz (‚var1’), znak równości (‚=’) i wartość (‚abc’). W przykładzie powyżej są to „parametr1 = abc” i „parametr2 = dfg” itp.
  • Komentarze: Wszystkie linie rozpoczynające się znakiem średnika (‚;’) są uznawane za komentarze i są ignorowane.

No dobrze. Pewnie sobie myślisz „wtf to ma do GameMakera?”. Na przykład umożliwia zapisać stan gry… Czego jednak nie polecam. Nie chcemy przecież sytuacji, w której jakiś hurr durr informatyk zacznie grzebać w folderze naszej gry i modyfikować stan gry na swoją korzyść 🙂 Znacznie lepszym pomysłem jest zapisywanie tam ustawień. W moim przypadku głośności i przełącznika „easy mode”, czyli trybu gry w którym będzie wyświetlana odległość od najbliższej miny.

Jak to wygląda w praktyce? Na przykład tak:

ini_open('options.ini')
//robimy coś z plikiem
volume=ini_read_real('settings','volume',0.5);
ini_close();

Czyli mamy 3 etapy:

  1. Otwieramy plik
  2. Robimy coś z plikiem
  3. Zamykamy plik

W tym przypadku „robienie czegoś z plikiem” to odczytanie parametru ‚volume’ znajdującego się w sekcji ‚settings’ i przypisanie go do zmiennej ‚volume’. Jeżeli kogoś temat zainteresuje zapraszam do dokumentacji.

Na koniec skrinszot z obecnym wyglądem menu:

skrin8

Reklamy
Game Maker & Chill #10 – Pliki .ini

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s